Guideon 7/11

Hej allesammans!
Idag red jag Gidde som han kallas på utebanan, det vaar helt okej underlag för honom, med lilla C hade det aldrig gått.. 

Guideon är ju väldigt feg.. Det har stått en skopa från en av anläggningens traktorer på stallplan i snart 2veckor, han är fortfarande jätterädd! Idag kastade han sig 2 gånger innan mamma fick komma och leda förbi honom, lillgubben.. Sen var det någon som sprang ifrån tältet, det var tydligen och jääätteläskigt! haha, tur att jag inte blir rädd när han blir de, för då hade det blivit fullt sken! ;P
Ja, ridpasset var det ju! hihi! 
Jag red honom lösgörande väldigt länge, försökte få han att fokusera på mig, och inte allt runt omkring, tillslut lyckades jag och han kom ner och arbetade riktigt bra! I galoppen var han väldigt spänd, det är den svåraste gångarten och dessutom är vi på utebanan som han hatar! Men även där lyckades jag få honom riktigt fin! :)

Jag tog även upp han i formen och jobbade där.. han är skitstark redan från början, så det tar sin lilla tid att få honom att släppa bettet och bära sig själv, men tillslut! Då blev han riktigt riktigt fin! Gjorde mkt skänkelvikningar och 10m volter, alla för att han ska lyssna för skänkeln och speciellt ytter! Även lite skolor blev det! Han är en dröm att göra skolor på när han är mjuk och fin! Allt bara flyter på, man ger hjläperna och han går snällt undan till den punkten jag har ögonon på! Helt otroligt jämfört med Celica! 

Jag gjorde en övning som passar den sortens av häst som Gidde väldigt bra;
vid tex. F, 10m volt, sväng BARA med ytterskänkel och inner sittben, ställ endast med inner tygeln, om inte din häst formar sig bra runt din innerskänkel vill säga. 
Rakrikta och känn att hästen är med på noterna! 
Vänd snett igenom, öka lite, endast några steg.
när du har ökat, minska snabbt ner och gör en 10m voltåt vänster, jobba på samma sätt som i första volten. Känn speciellt att du har med dig din häst, att den är med på noterna! 
Rakrikta och öka lite igen, gör samma sak som innan.
Du kan hålla på såhär jättelänge om du vill! Har du ett långt ridhus så är det superbra! 

Guideon blir väldigt uppmärksam, lyssnar för mista lilla och väldigt mjuk i sina sidor efter denna övning! 
Kanske filmar jag när jag rider den på C och lägger ut? Skulle det vara intressant??

Tillbaks till ridpasset.... 
Jag la ner honom i en längre och väldigt låg form så han fick sträcka ut hela rygg och halsmusklerna. avskrittning skedde utomhus, runt stallet, förbi den läääskiga skopan! :P


Här har vi han!


Kram/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0