Tipi 7/12

Idag var Matilda sjuk så hon frågade mig om jag ville rida, självklart ville jag det! ;)
Jobbade mycket med att hon skulle komma ner i formen, arbeta med ryggen och vara stadig där. Bitvis var hon riktigt fin!! Det är ju typ 3:e gången jag rider henne så vi lär känna varnadra fortfarande ;)
I skritten ville hon mest korta steget och gå med huvudet rakt upp! :P Men jag fick leda lite, lirka, Halvhalter, och sen var hon där! :)
Traven, hon har ett fint steg som kan arbetas ut till ett riktigt bra! :) Jobbade på att hon skulle ta stöd och söka sig neråt, framåt. När jag hittade knapparna så blev det jättebra! :))
I galoppen var hon pigg, väldigt pigg! Men jag lyckades avleda lilla damen från att springa fort och tänka mer på vart hon har huvudet och bena, tillslut förstod hon och tog stödet jag erbjudit och gick kvar där! :)
Red även lite skänkelvikningar, det blir bättre och bättre! :) Man måste ha stödet på ytter och krama på den tygeln samtidigt som man är ganska övertydlig med den flyttande yttre skänkeln och håller imot med mothållande innre skänkeln, DÅ, då blir det bra! :)
Nöjd!!


Matilda och Tipi på hemmatävling!

Matilda och Tipi, Bäst som vanligt! <3


Alltid lika duktiga på tävling!! :D




Kommentarer
Postat av: Jossan

Är inte ryttaren lite Väl stor för den ponnyn??



Jag förstod inte riktigt hur Du menar med skänkelvikningarna? Det är ju INNERskänkeln som flyttar hästen sidvärtes (det håll hästen är ställd åt är alltid innersidan)och hästen är ju ställd från rörelseriktningen. YTTERskänkeln är vid behov framåtdrivande, inte mothållande! Häststackarn blir nog annars lite förvirrad.



Bara så att du vet, rätt ska va rätt :)

2011-12-11 @ 01:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0