Egen ponny för Mig

Nu tänkte ag berätta om hur det är att ha egen ponny i ''mitt liv'', det låter jättefult men jag vet inte hur jag ska beskriva det annars :P

Jag har ju ridit på ridskola sen jag var 5år, Sorunda Ridklubb. Sen var jag medryttare på en hel del ponnyer under 2007-2011, jag var alltså 10år när jag fick min första medryttarponny! Det lärde mig att ta ansvar och redan då kändes det som hästarna betydde mer för mig än för mina andra kompisar som red.. Jag åkte hellre till stallet och borstade på en ridskole häst än va med kompisar! Min dröm var ju såklart att få en egen häst, men det visste jag att jag aldrig skulle få! hehe..
Ett tag hade jag TRE medryttarponnyer såhär såg det ut:
Måndag: Kulan
Tisdag:  Compis
Onsdag: Kulan, ''Cindy''
Torsdag:
Fredag: Kulan, Compis, ''Cindy'' (DET VAR SVÅRT ATT HINNA MED! ALLA TRE SKULLE RIDAS OCH JAG GICK I 7:AN! :P)
Lördag: Kulan
Söndag:

Det var ganska så tufft ett tag, jag hade skitkul men kompisarna kom ju på sidan av. men jag klarade det och sen köpte vi ju Celica, eller Cindy som de knäppa människorna kallade henne... Och då hade jag bara 1 häst att ta hand om! Det var så tomt, eller jag hade ju henne varje dag, men det var tomt för att det bara var en box att mocka och 3höpåsar att fixa och 3hinkar med kraftfoder som skulle göras, inte 3 boxar, 9höpåsar och 9-10hinkar med kraftfoder... hehe lite skillnad!
För mig betydde Egen ponny ANSVAR! DEt betydde också UPPOFFRINGAR! Så här ser min vardag ut:
Måndag-Fredag: 8-15 skola, stallet 15.45-19.00, plugga, äta och ta det lugnt 19.15- 23.30
Lördag-Söndag: upp 7.15, utsläpp

Jag har valt bort saker som många av mina kompisar inte skulle välja bort för en egen ponny. T.ex Månadspeng, shopping, sovmorgon varje helg, mycket mindre presenter och julklappar, bara att kunna va med en kompis en hel eftermiddag. Sånt har jag ''valt'' bort. För mig är dessa saker ganska oviktiga DOCK ej Kompisarna! De är vikiga!! Jag har det här systermet i mitt huvud:
1. Skolan
2. Celica
3. Kompisar

För det är så det är för mig! Vissa av er som läsare det här kommer säkert tycka att det låter helt sukt, men jag skulle ALDRIG sälja Sockan bara för att få va med kompisarna mer! ALDRIG! Det är bara så det är. Kompisar kan alltid svika en, såra en, men en häst finns Alltid där, är alltid glad när du kommer, sviker dig aldrig!
Och visst kan jag tycka att det känns förjävligt när 3-4 vänner till mig ska iväg och shoppa eller göra ngt annat kul och jag inte kan följa med, antligen för att jag inte har tid för det (det vanligaste) eller för att jag inte har pengar till det.
Och en till grej som kan kännas lite mer jobbigt i min situation är det här med krav. Jag har måånga kompisar som får kraven: Om du inte får bra betyg så: får du sluta spela fotboll, sluta dansa, ingen balklänning, ingen mobil i 1månad, kontantkort ist för abonemang, listan är lång. Men för mig är det: Får du dåliga betyg SÄLJER VI CELICA! Fattar ni?!?! Det skulle vara typ jordens undergång för mig!! Den hästen betyder ALLT! Om du måste sluta spela fotboll t.ex så kan du fortfarande börja igen när du har höjt di i betygen igen. Men säljer man min ponny så finns det ingen chans att jag kan få tillbaks henne!
Allt handlar om vilka val man gör. Jag har valt detta, men det betyder inte att det är det absolut bästa i någon annans synvinkel!


image descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage description

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0